Tijdens de internetstemming kwam De Vegetarische Slager als eerste uit de bus, in een competitie met acht andere duurzame ondernemers. De Vegetarische Slager ging bijna één jaar geleden van start in Den Haag en heeft inmiddels ruim 30 verkooppunten verspreid over Nederland en België. Ambitie van de Vegetarische Slager is om dieren uit de voedselketen te bevrijden door producten op basis van plantaardige eiwitten te maken. Jaap Korteweg: ‘Wanneer je mensen lekkerder kunt laten eten en tegelijk iets goeds kunt laten doen voor dieren, natuur, klimaat, milieu, het wereldvoedselvraagstuk en hun eigen gezondheid, kan dat een doorbraak betekenen die de wereld een ander aanzien kan geven.’ De producten van de Vegetarische Slager hebben als uitgangspunt dat zelfs hartstochtelijke vleeseters ze lekker moeten kunnen vinden zonder gewenningsperiode of zonder het gevoel iets te missen. Toen topkok Ferran Adria (El Bulli restaurant) de 100% plantaardige kipspiesjes proefde in hotel/restaurant Elzenduin kon hij niet geloven dat het geen kip was! Jaap Korteweg: ‘Als we zelfs de beste kok ter wereld kunnen overtuigen, moet dat zeker lukken met de 75% van de Nederlanders die niet meer dagelijks vlees eet, maar nog op zoek is naar spectaculaire plantaardige vervangers.’

Ex-NAV-voorzitter Korteweg wil de geldprijs van € 10.000 besteden aan ‘de verdere ontwikkeling van spectaculaire, nieuwe, plantaardige vleesvervangers en verdere groei van de keten. Een 100% plantaardige rookworst staat hoog op onze verlanglijst’.

De NAV promoot de teelt van eiwitgewassen. De eerste Triodos
HartHoofdprijs voor de Vegetarische Slager is indirect ook een mooie steun in
de rug voor eiwitgewassen. Eiwit staat op de kaart.

NAV, 28 september 2011