In het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2014-2020 is ook plaats voor ondersteuning van risicomanagement. Er zou een toolkit aan de lidstaten moeten worden aangereikt om zowel productie- als inkomensrisico`s aan te pakken. Agrarische productie- en inkomenszekerheid staan nu meer dan ooit onder druk. Dit komt onder andere door de klimaatverandering, de toegenomen diversiteit in de vraag van consumenten, de toegenomen ketenintegratie en schaalvergroting in de globaliserende voedselproductie. De NAV komt samen met LTO en de verzekeraars tot een aantal aanbevelingen.
Eerst moet op basis van onderzoek worden bepaald welke risico`s waar spelen en hoe deze beperkt kunnen worden. Een volgende stap is het geven van advies aan de ondernemers hoe zij deze risico`s kunnen beperken. Daarna kan een stimuleringsregeling worden opgezet voor het nemen van risicobeperkende maatregelen. Wordt een verzekeringsarrangement overwogen dan is een hoog eigen risico van 30 %, zoals bij de Brede Weersverzekering door WTO afspraken is vereist, een grote belemmering die moet worden voorkomen. Het draagvlak kan worden vergroot door een directe subsidieverrekening met de verzekeraar. Zo kan een netto premie worden aangeboden.
Daarnaast lijkt een index-based verzekering een zeer geschikte vorm voor een weersverzekering. Taxatie is dan niet nodig en risicobeperkend gedrag, zoals beregenen bij droogte en greppels graven bij wateroverlast, worden niet afgestraft maar juist aangemoedigd. Het samenwerkingsverband van verzekeraars, NAV en LTO pleit ervoor dat de overheid ‘aandeelhouder’ wordt in de verzekering ter realisatie van extra waarborgkapitaal. Met deze boodschap zal het ministerie van EL&I in Brussel proberen betere voorwaarden te verkrijgen voor toekomstige verzekeringen.

NAV, 1 juli 2011