De marktinformatie richting consumptieaardappeltelers moet systematischer worden aangepakt op basis van een heldere lange-termijn-visie. Dat stelt de NAV die een eerste aanzet doet voor een Masterplan Informatievoorziening Consumptieaardappelen (MICA)

De vakbond stoort zich eraan dat steeds op ad hoc basis door het Productschap Akkerbouw besluiten worden genomen over de bestemming van heffingsgelden voor prijsinformatie. Zo ontvangen BAI en de beurzen een bijdrage van PA en ligt er bovendien een voorstel op tafel voor de financiering van een nieuw prijsinformatiesysteem. De informatie die telers momenteel ontvangen bestaat uit losse deeltjes en is zeer incompleet om als individuele teler goede lange-termijn-beslissingen te kunnen nemen. Het ontbreken van een heldere langere-termijn-visie knelt des te meer daar continu blijkt dat telers een zeer grote informatieachterstand hebben in vergelijking met handel en industrie. Om met deze partijen tot een meer gelijkwaardige positie van telers in de keten te kunnen komen is het cruciaal dat telers over tenminste dezelfde (kwantitatief en kwalitatief) informatie kunnen beschikken als handel en de (multinationaal opererende) aardappelverwerkende industrie.

Aardappelvraag
Gezien de urgentie van betere en systematische informatievoorziening geeft de NAV een eerste aanzet voor MICA. Essentieel is om uit te gaan van de marktvraag, zodat telers, meer dan nu mogelijk is, veel beter vraaggestuurd (kwantiteit, kwaliteit, marksegmenten) kunnen produceren. De consumentenvraag zal in de nabije toekomst leidend moeten zijn voor alle schakels in de aardappelketen, dus ook voor telers. De vraaganalyse is een van de zes onderdelen van het masterplan. Het is een onderdeel waaraan het Productschap nu nauwelijks aandacht schenkt.

NAV, 3 mei 2010