Op 10 juni hebben 40 boeren en consumenten meegedaan met de NAV-excursie over korte ketens, de directe verkoop van akkerbouwproducten aan consumenten. Na ontvangst bij de Wereld van Smaak in de Markthal in Rotterdam met uitleg over het daar testen van producten door consumenten gingen we naar Rechtstreex in de Fenix Food Factory voor uitleg over gebundelde directe verkoop van diverse telers binnen 50 km afstand. Vervolgens naar het bedrijf Alexandershof van de familie Groenenboom in de Hoeksche Waard, met een boerderijwinkel waar ze ook producten van anderen verkopen om zo een compleet assortiment te kunnen bieden. Daarna werd Landzicht bezocht, het biologisch akkerbouwbedrijf van de familie Visser wat groentepakketten verkoopt via abonnementen. Aan het eind werd nog gediscussieerd over de mogelijkheden en belemmeringen voor de directe verkoop. Als belemmeringen werden genoemd de afgelegen ligging van veel bedrijven, het kost tijd, een winkel bindt je aan het bedrijf en het lijkt moeilijk om de consumenten te vinden. Als voordelen zagen de akkerbouwers het directe contact met de klanten, de grotere marge en minder of geen discussie over prijzen. De aanwezige consumenten hadden geen sterke voorkeur voor biologische of niet-biologische producten. Keuzevrijheid is voor veel mensen wel belangrijk, deze mensen zijn minder geschikt voor een groenteabonnement.

De NAV is blij met de actieve inbreng van alle deelnemers en wil iedereen die heeft bijgedragen aan het slagen van de excursie nogmaals hartelijk bedanken. In Boerderij en Boerderij Vandaag is de excursie uitgebreid besproken en foto’s zijn ook te vinden op de NAV Facebookpagina.

NAV, 4 juli 2015