Het EU herstructureringsbeleid ten aanzien van suiker, dat in 2006 is ingegaan komt in 2009 in de eindfase. Voor de korte termijn meldt de NAV een succesje. De doorschuifregeling is er, na veel geschutter en gepruttel, dan nu toch eindelijk gekomen zoals de NAV dat ongeveer wou. Toch zal de suikersector zijn blik vooruit moeten werpen als het gaat om het EU-suikerbeleid na 2013. Suikerquotering ook na 2013, zegt de NAV.

Uit de houtskoolschets van minister Verburg blijkt haar streven naar verdere liberalisering van het suikerbeleid. Er spelen twee vragen. Ten eerste: Handhaaft de EU de bescherming ten opzichte van de wereldmarkt of laat Europa de bescherming vallen? Ten tweede: Als de bescherming blijft, blijft dan ook iedere lidstaat zijn bescherming houden ten aanzien van het nationale quotum en ten aanzien van een minimum richtprijs?

Rietsuiker concurrent
Over de eerste vraag zal de Europese suikersector het waarschijnlijk snel eens zijn. Suikerbietenteelt kan de concurrentie met rietsuiker nu en in de toekomst niet doorstaan. Niet in Nederland en ook niet in andere EU-landen. Rietsuiker kan vanwege meerjarige teelt goedkoper geproduceerd worden dan bietsuiker. Daarnaast zullen de kosten in de suikerrietlanden van grond en arbeid veel lager blijven dan in Europa.
Het wegvallen van de Europese export van C-suiker heeft de afgelopen paar jaar niet geleid tot wereldmarktprijzen die maar enigszins in de buurt komen van de rendabele bietenteelt in Europa. Bescherming van de suikerbietenteelt tegen de wereldmarkt zal daarom noodzakelijk blijven om de bietenteelt in Europa te behouden.

Verschillen
De tweede vraag ‘blijft elk land bescherming houden?’ zal op Europees niveau moeilijker liggen. De belangen kunnen per lidstaat verschillend zijn. In Frankrijk lijken de productieomstandigheden nog het gunstigst te zijn. Daarnaast is er in lidstaten als Duitsland, Frankrijk en Engeland, vaak nog genoeg ruimte in de graanbouwplannen om suikerbieten te telen. Daarbij zal in die landen een deel van de telers bereid zijn ethanolbieten te telen voor een graansaldo. Het zal duidelijk zijn dat de Nederlandse suikerbietentelers met hun intensieve bouwplannen als het gaat om hakvruchten, deze bereidheid niet hebben en daarom in dat geval liever geen suikerbieten zullen gaan telen.

Kostprijs plus marge
De NAV zet in op het behoud van het huidige Europese quotastelsel na 2013. De Europese minimumprijs zal dan echter wel moeten liggen op het niveau van integrale kostprijs plus ondernemersmarge.

NAV, 20 november 2008